今年は大変お世話になりました。(日本語)

8月に英語村がソフトオープンし、もうすぐ半年になります。これまで、みなさまには本当にお世話になりました。これからもスタッフ一同がんばりますので、来年もどうぞよろしくお願いいたします。

年末年始のスケジュールは下記のとおりとなっております。

12月29日(土)年内最終授業

12月30日(日)~1月7日(月)おやすみ

1月8日(火)授業開始

*退職のため、メイラフ先生のクラスのみ、授業開始が1月14日の週からになります。ご了承ください。

新しい年がみなさまにとってよい年となりますように。

Have a happy new year !

Wrapping up Programming (英語版)

日本語バージョンはこちら:

https://englishvillage.jp/blog/2018/12/28/wrapping-up-programming-2/

Sessions 8 ~ 11

After exploring the Scratch programming environment and learning a few basic components which can be used to create a game, it’s time to put our skills to the test and make our final projects!

Students spent the next four lessons creating their projects, writing their presentations and then presenting their work. There were so many amazing projects to select from and I have chosen three to showcase in this post.

Car Maze

This was a fun project that used the concept of interaction to create a simple timed, maze game.

Players must navigate the car from START to GOAL without touching the walls of the maze. If the car touches the red walls of the maze, a life variable will slowly decrease until it reaches zero. At that point, the car will return to the start area and you must start the maze again.

Click on the link to play the game: https://scratch.mit.edu/projects/259027766/

Soccer

This game used a simple AI to serve as the opponent in a virtual soccer match.

The object of the game is to get the soccer ball into your opponent’s goal. This may seem like a simple task, but the AI controlled opponent is constantly seeking out the ball and trying to move it into your goal. The parameters of the opponent’s AI can be modified to make him quite easy to defeat or impossibly difficult.

Click on the link to play the game: https://scratch.mit.edu/projects/259042870/

Tom & Jerry

Inspired by the cartoon cat and mouse of the same name, this game puts you in control of a crazy little mouse who is trying to escape from the pursuing cat.

This game makes use of the timer to increase the speed of the cat and therefore the level of difficulty. As the timer counts down to zero, it becomes increasingly difficult to stay alive. Fortunately, the clever programmer who made this game also included power ups that temporarily increase the speed of the mouse.

Click on the link to play the game: https://scratch.mit.edu/projects/258795593/

Programming On Break

Moving into December, the programming course will take a three month break and we will be working on a new project course. If you want to get your programming fix, we do have CoderDojo and open computer lab.

CoderDojo is on the first Monday of every month from 18:30 ~ 20:00. It’s free and open to anyone age elementary school and up. Here is some additional information: https://englishvillage.jp/blog/2018/11/06/calling-all-ninjas/

We open the English Village computer lab every Thursday afternoon from 15:00 ~ 16:30. English Village students are free to use the computers to do one of the following:

  • working on your Scratch project
  • practicing your typing skills using Typing Club
  • doing Online Practice from the Let’s Go or Oxford Discover series

See you then!

Wrapping up Programming(日本語版)

Click here for the English version:

https://englishvillage.jp/blog/2018/12/28/wrapping-up-programming/

スクラッチでプログラミングを学び始め、ゲーム作成のために必要な基本的要素は学びました。そして、ついに、私たちの技術をためされる、最終プロジェクト作成の時がきたのです!

プレゼンテーションを書き、発表までを4レッスンで仕上げました。とても多くのすばらしいプロジェクトがあって、選ぶのが難しいのですが、ここではあえて3つ選んでご紹介します。

Car Maze

これはインタラクションのコンセプトを用いてシンプルな時間制限を作った、とてもおもしろい迷路のゲームです。

スタートからゴールまで、迷路の壁に触れないように、プレイヤーは車をナビゲートしていかなければいけません。もし迷路の赤い壁に車が触れれば、ライフの値がゆっくりとゼロになるまで減っていきます。ゼロになった時点で、車はスタート地点へ戻り、もう一度迷路に挑戦しなければなりません。

ゲームをするにはリンクをクリックしてください。

https://scratch.mit.edu/projects/259027766/

Soccer

このゲームはバーチャルサッカーゲームで敵として簡単なAIを使用しています。

敵のゴールにサッカーボールをいれて得点するゲームです。簡単なようですが、AIがコントロールしている敵は常にボールを狙っていて、得点しようとしてきます。敵のAIのパラメータは簡単に倒せるレベルから絶対に勝てないほどの強さまで変更可能です。

ゲームをするにはリンクをクリックしてください。

https://scratch.mit.edu/projects/259042870/

Tom & Jerry

同名のネコとネズミのゲームから発想を得たこのゲームは、ネズミをコントロールして、追いかけてくるネコからネズミを逃がすというものです。

このゲームでは、ネコのスピードを上げるのにタイマーを利用しているので、難易度があがっていくようできています。タイマーがゼロに近づくにつれて生き残るのがどんどん困難になっていきますが、幸いにも、このゲームを作った賢いプログラマーは、一時的にネズミのスピードが上がるパワーアップシステムも組み込んでくれています。

ゲームをするにはリンクをクリックしてください。

https://scratch.mit.edu/projects/258795593/

Programming On Break

12月になると、プログラミングコースは3か月のおやすみに入り、新しいプロジェクトコースが始まります。もし、自分のプログラミングを修正したい場合は、コーダ道場やオープンコンピューターラボがあります。

コーダ道場は毎月第一月曜日の18:30~20:00に開催しています。小学生以上なら誰でも参加可能です。詳細は次のリンクからご確認ください: https://englishvillage.jp/blog/2018/11/06/calling-all-ninjas/

英語村では、毎週木曜日15:00~16:30、下記の目的に限り、コンピューターラボを英語村生に開放しています。

1)スクラッチのプロジェクト

2)タイプ練習 https://www.typingclub.com/

3)オンライン練習 https://od.ouponlinepractice.com/auth/index

Merry Christmas! (日本語)

イブは祝日だったので、パーティーをした方も多いのではないでしょうか。わたしもケーキを食べました! 

英語村のパーティーは23日の日曜日。心配していたお天気も問題なく晴れ、たくさんの人が参加してくれて、とてもにぎやかなパーティーになりました。クラフトコーナーでは、ペーパーカップでサンタやトナカイを作ったり、バッジを作ったりしました。バルーンファイトは男の子に人気だったかな?ビンゴもとっても盛り上がりました!参加してくれたみんなにプレゼントを渡したあとは、全員で写真を撮りましたよ。みんなとってもいい笑顔でした!

三連休の真ん中でしたが、参加してくれたみなさん、本当にありがとうございました!また、楽しいイベントを企画しますので、きてくださいね。

パーティで撮った写真を英語村ロビーのPCにて公開中。写真を選んで、PCからご自分のe-mailアドレスに送れますよ。送り方は簡単ですので、スタッフにお声かけくださいね。*WEBでの写真公開予定はありません

Christmas Party駐車場のご案内(日本語)

さて、今週の日曜日(12月23日)は英語村のChristmas Partyです!

この日は安全のため英語村の駐車場は閉鎖させていただきます。
大変申し訳ないのですが、車でお越しの方は、近隣の駐車場をご利用いただけますようお願いいたします。
また、お子様がたくさん参加されますので、車で歩道に入るのは大変危険です。送り迎えなども、安全のため、できるだけ車や人通りの少ない裏通りなどでお願いできれば幸いです。

ご不便をおかけいたしますが、なにとぞご協力いただけますようお願いいたします。

Christmas Party! (日本語)

クリスマスパーティーを開催します!
英語村にて申込用紙を配布しておりますので、参加ご希望の方はご連絡ください。
今回はプレゼントもありますよ。
申込締め切りは12月8日(土曜日)です。
準備の都合上、これ以降は受付できませんので、お早めにお申し込みいただけますようお願いいたします。

English Village Christmas Party
日時:12月23日(日)15時から17時
場所:徳島第一英語村
対象:高校生以下の方(未就学児は保護者の方とおいでください)
80名まで
参加費:¥1000(プレゼントあり)
申込締切:12月8日(土曜日)
電話:088−655ー0303

Art in October (英語版)

日本語バージョンはこちら:

https://englishvillage.jp/blog/2018/11/26/art-in-october/

Students in art are learning how to describe the physical world around them by its properties.
In September, we learned how to describe an object by its color.
In October – how to describe it by its texture.
Using our hands and fingers, we sampled a range of surfaces – smooth, rough, hard, soft, bumpy and ridged.
We looked around the school for items that fit into these categories and pressed disks of air-dry clay into them.
Then, we assembled these on a sample board of re-used corrugated cardboard.

We then proceeded to continue exploring part two of our larger project – the verb and compliment of each of our sentences.
Each one thought about the subject we had previously created in our individual paintings and assigned them an action with who or what.
They then had to think how to represent this visually in a relief sculpture.
Sounds tough, huh? What an amazing bunch – we were able to do this in ENGLISH!

We made molds out of plasticine by filling about an inch of the bottom of containers of different shapes and smoothing it out with a spoon. Then, using various modeling tools, we carved and shaped it. Finally, we created texture in the background by adding all sorts of little details with little tools.

The next procedure was to carefully mix powdered plaster with water and fill the molds.
After about a week, the plates were dry and a surprise awaited in the classroom: flipping over the mold, the plaster slid out, revealing a positive impression of the work sculpted into the clay.

Stay tuned for part three of the sentence: the answer to where all this action is taking place.
And if your curiosity has been piqued,we will be having a small art show from November 28th to December 1st , with a celebration on the last day from 3:00 to 4:00 pm, open to all.

Art in October (日本語版)

Click here for the English version:

https://englishvillage.jp/blog/2018/11/26/art-in-october-2/

アートクラスの生徒は自分の周りの物質世界をその特徴を用いてどのように表現するかを学んでいます。9月には、色を用いて物をどう表現するかを学びました。10月は、材質を用いて物をどう表現するかについて。

手や指を使い、いろいろな表面のサンプルを取りました―なめらかなもの、粗いもの、硬いもの、柔らかいもの、でこぼこしたものや隆起したもの。

学校内をこれらのカテゴリーにあうものを探し回り、エアドライ粘土に押し付けて型をとりました。

それから、段ボール紙に貼り付けてサンプルボードを作りました。

それから、私たちのより大きなプロジェクトである「センテンス(文)の動詞と補語」を探す作業の続きをしました。

これまでに主語を描いて、それぞれに誰が何をするかというところまで考えました。

それから、これをどうやって浮彫彫刻で表すかについて考えなければなりませんでした。

難しそうではないですか?すばらしい成果です―これを英語でできたのですから!

異なる形の容器の底1インチほどまでプラスティシーン(粘土の一種)を入れ、型を作り、スプーンでならしました。それから、さまざまなモデリングツールを用いて、彫刻していきました。細かいことはちいさな道具を使って足していき、やっとやっとバックグラウンドの構造が作れました。

次は粉の石膏を水に注意深く溶き、型に入れていきました。1週間程度で石膏は乾いて、プレートができました:型をひっくり返すと石膏が滑り出て、粘土に施した彫刻がきれいに姿を現します。

次はセンテンスの第3部です:今までの作業の総仕上げです。

もし興味があれば、11月28日から12月1日までちいさなアートショーをもよおしますから、来てみてください。最終日の12月1日3時~4時には、どなたでも参加OKの打ち上げをします。

What Was Cooking in October? (日本語版)

Click here for the English version:

https://englishvillage.jp/blog/2018/11/23/what-was-cooking-in-october/

クッキングクラスの最終目標は友達や家族をちいさなカフェに招待するということです。9月からスタートして、3か月の間、カフェのための準備をしてきました。カフェでは「ドリンク」「サンドウィッチ」「デザート」の3つのカテゴリーの軽食をご用意いたします。

今月は「ミックスドリンク」からスタートしました。これは、「mL」「Tbsp(tablespoons)」(大さじ)「tsp (teaspoons)」(小さじ)などの単位で液体を計る練習に最適でした。ちいさい生徒たちには、大きな数字を練習する良い機会でもありました。

おいしそうに焼きあがったホワイトブレッド

次のチャレンジはサンドウィッチです。この回のレッスンでは、パン作りと、サンドウィッチの作り方が課題でした。パン作りはほんとうにおもしろかったです。パンを一から作ることは多くの生徒にとって初めての経験でしたから。スタンドミキサーの助けはありましたが、やわらかいパン生地に手をいれてこねなければなりません。パン生地が膨らんでくる様子は、とてもクールでしたよ。

最後のステップは、おそらく子供たちにとって最も楽しい、「クッキー」です。クッキーを作りたくない人はいないでしょう?これまでに必要なボキャブラリー(小麦粉、砂糖、ベーキングソーダ、など)を学んでいるので、生徒たちには、下記のレシピはとても簡単でした。生徒に任せて、私は必要だったら手伝うという形にしたクラスもあります。どのクラスもすごく上手にできましたよ。

下記はこのクッキーのレシピです。すごくおいしいですよ。

Ingredients: 材料

  • 190g flour
  • ½ tsp baking soda
  • ½ tsp salt
  • 115g butter
  • 50g white sugar
  • 125g brown sugar
  • 1 tsp vanilla
  • 1 egg
  • 170 g chocolate chips

Directions:作り方

  1. Preheat the the oven to 180 ℃.
  2. In a bowl, add the white sugar, brown sugar, and butter. Mix until creamy (about 2 minutes).
  3. Add the egg and vanilla and continue mixing.
  4. Slowly add the flour, baking soda, and salt. Combine until a creamy batter forms.
  5. Fold in the chocolate chips.
  6. Scoop between 1-3 tablespoons of cookie dough on to a parchment lined baking sheet, and bake for 15 minutes or until they are golden brown.

What Was Cooking in October? (英語版)

日本語バージョンはこちら:

https://englishvillage.jp/blog/2018/11/23/what-was-cooking-in-october-2/

Starting in September we laid the ground work for some of the main things we would be making over the next 3 months. Our overall goal is to invite our friends and family to a small cafe. We’ll be offering refreshments from 3 main categories: drinks, sandwiches, and dessert.

This month we started with mixed drinks. This was a good chance to practice measuring liquids using mL,  Tbsp (tablespoons), tsp (teaspoons), etc. For younger students it was also a good chance to practice larger numbers.

Here’s a shot of the final product. A delicious smelling loaf of white bread!

The next challenge was sandwiches. We spent 1 lesson learning how to make bread, and another putting sandwiches together. The bread was a really exciting experience. It was the first time for many of our students to make bread from scratch. Even though we had a stand-mixer to help us, we still got our hands into that sticky dough to knead it. It was very cool to see it rise after some time.

The last step was probably the most exciting for the kids: cookies. Who doesn’t want to make cookies? By now, they were familiar with all of the necessary vocabulary (flour, sugar, baking soda, ect.) so following the recipe was pretty easy. In some classes, I let the students take the lead and helped out where necessary. They did a great job!

If you’re interested, here’s the recipe. I assure you, these cookies are amazing.

Ingredients:

  • 190g flour
  • ½ tsp baking soda
  • ½ tsp salt
  • 115g butter
  • 50g white sugar
  • 125g brown sugar
  • 1 tsp vanilla
  • 1 egg
  • 170 g chocolate chips

Directions:

  1. Preheat the the oven to 180 ℃.
  2. In a bowl, add the white sugar, brown sugar, and butter. Mix until creamy (about 2 minutes). 
  3. Add the egg and vanilla and continue mixing.
  4. Slowly add the flour, baking soda, and salt. Combine until a creamy batter forms.
  5. Fold in the chocolate chips.
  6. Scoop between 1-3 tablespoons of cookie dough on to a parchment lined baking sheet, and bake for 15 minutes or until they are golden brown.